Isnin, 8 Mei 2017

Pencuri Ramadhan!!!


Allah Subhanahu wa taala memberikan kepada hamba-hambaNya pada bulan Ramdhan hadiah yang sangat mahal

Iaitu khazanah yang dipenuhi permata-permata yang tidak dapat dibeli dengan wang ringgit yang meliputi dunia dan isi-isinya di bulan Ramdhan serta ibadat orang-orang Islam padanya…
Hadiah-hadiah itu…

1: Rahmat
2:Keampunan
3:kebebasan dari api neraka

Dalam masa yang sama ada ada pencuri-pencuri, perompak-perompak dan pembuat agenda jahat untuk mengambil hadiah-hadiah yang berhara itu… mereka adalah…


  1. Televisyen
Ini adalah pencuri yang sangat bahaya kerana ia boleh merosakan pahala puasa orang yang berpuasa dan mengurangkan ganjaran pahala mereka. Padanya ada rancangan-rancangan, nyanyian, program-program dan perkara-perkara yang temeh-temeh berbanding dengan penurunan rahmat Allah ke atas anda dan kemurkaanNya. Kita mohon perlindungan daripada Allah terhadap perkara tersebut.
  1. Pusat membeli-belah, bazaar ramadhan dan lain-lain.
Ini adalah pencuri secara khusus untuk mencuri duit dan masa dengan tidak terkira oleh itu hadkan dan tentu tujuan anda apabila turun ke tempat membeli belah agar anda tidak kerugian daripada mendapatkan keuntungan dalam bulan Ramadhan..dan jangan lupakan doa masuk ke tempat membeli-belah dan zikir-zikir kepada Allah…
Kata pepatah moden: "Beli setelah itu belah dan jangan selepas beli masuk pula kedai sebelah".
Doa Masuk tempat membeli-belah:
لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ يُحْيِي وَيُمِيتُ وَهُوَ حَيٌّ لَا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (مسند أبي داود الطيالسي)
  1. Buka
Ini pencuri yang hebat disaat-saat waktu berbuka dengan melewatkan waktu sembahyang dan tidak melaksanakannya tidak berjemaah… pada hal yang sebaiknya makan sedikit dahulu lepas tu sembahyang dan setelah sembahyang disambung semula untuk makan…yang disunatkan adalah berbuka puasa dan bukannya makan malam.
  1. Sahur
Ini adalah pencuri yang masa sangat mahal terutama apabila bersahur di luar rumah. Terutama di tempat-tempat yang di sediakan jualan sahur…sahur apakah ini??? Ini adalah pencuri yang mencuri dari seseorang hamba itu daripada tahajjud dan istighfar serta taubat pada satu pertiga malam yang akhir.
  1. Dapur memasak
Ini pencuri yang mencuri waktu yang lama agar anda melakukan kerja dengan menyediakan berbagai jenis makanan dan minuman yang banyak, yang hampir-hampir berlainan antara satu dengan lain sedangkan makanan itu hanya terasa pada lidah sesaat sahaja dan ia terus hilang apabila melalui kerongkong ke dalam perut.
  1. Telefon
Bermula dari angkat gengam telefon sehingga terjerumus dalam dosa… mengumpat, adu-domba, bohong, puji diri sendiri atau orang lain…menyebar rahsia, berbalah, berdebat tanpa hak dan tiada ilmu dan banyak kecacatan pada lidah…
  1. Handfon yang canggih la sangat..
Pencuri yang ini lagi dahsyat… macam-macam ada dalamnya… instagram, wassappk, facebook, weChat, telegram, silap-silap gambar lucah pun ada… setiap masa direnunginya.. sejak dari bangun pagi hingga ke malam…sehinggakan lepas sembahyang terus direnungnya sebelum zikir lepas sembahyang… dari mula dari pegangnya handfon itu dah boleh terjerumus dalam dosa… fitnah, mengumpat, adu-domba, bohong, puji diri sendiri atau orang lain…menyebar rahsia, berbalah, berdebat tanpa hak dan tiada ilmu dan banyak kecacatan pada jari-jemari…
  1. Majlis yang tiada zikir kepada Allah
Ini pencuri yang menyebabkan berduka cita di akhirat, kita mohon kepada Allah dari sedemikian.
Sabda Rasul SAW:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: مَا جَلَسَ قَوْمٌ مَجْلِسًا لَمْ يَذْكُرُوا اللَّهَ فِيهِ، وَلَمْ يُصَلُّوا عَلَى نَبِيِّهِمْ، إِلاَّ كَانَ عَلَيْهِمْ تِرَةً، فَإِنْ شَاءَ عَذَّبَهُمْ وَإِنْ شَاءَ غَفَرَ لَهُمْ. (سنن الترمذي)
Maksudnya:
Daripada Abu Hurairah RA katanya, bahawa Nabi SAW bersabda: Tiada suatu kaum yang duduk di dalam satu majlis, yang tidak mengingati Allah di dalamnya, tidak selawat ke atas nabi mereka melain mendapat kedukaan, jika dikehendakiNya maka Dia mengazab mereka dan jika dikehendakiNya diampunkan mereka.
Oleh itu, marilah kita melakukan apa yang diperintahkan oleh Allah SAW sebagaimana firmanNya:
{فَاذْكُرُوا اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِكُمْ} [النساء: 103]
Maksudnya:
Ingatlah kamu semua kepada Allah dalam keadaan berdiri, duduk dan keadaan baring.

  1. Kebakhilan
Sedekah membantu terlepas dari neraka, sebaik-baik sedekah dalam bulan Ramdhan…oleh itu teruskan sedekah sama ada secara tersembunyi atau secara terang-terangan…jauhkan diri daripada kedekut, bakhil, tangkai jering tanpa uzur terhadap orang-orang fakir.

     10.     Derhaka terhadap ibubapa
Ini pencuri yang tiada balas kasihan…termasuk yang paling bahaya… menyebabkan doa tidak mustajab… oleh itu wahai saudaraku… oleh itu jagalah keduanya dan senyumkanlah kedua selalu pada muka mereka berdua sehingga keduanya adalah orang yang paling kamu kasihi.
  1. Riyak
Ini pencuri terbesar…riyak (memperlihatkan amalan kepada orang lain)…seperti melakukan tangisan dalam sembahyang terawih agar dikatakan khusyuk…ketahuilah bahawa diterima sesuatu amalan itu adalah kerana ia melakukannya secara ikhlas dan betul, sama ada secra tererangan ataupun secara tersembunyi..
Wahai saudaraku…
berwaspadalah kamu apabila menzahirkan persediaan dan keazaman untuk melakukan ketaatan sebagai ibadat di bulan Ramadhan…jangan sesekali kamu lupa bahawa terlaksananya sesuatu amalan itu adalah atas kehendak Allah dan izinNya oleh itu mintalah pertolongan dari Allah, betulkan niat dan yakinlah bahawa anda seorang yang sangat berhajat, yang lemah, yang tidak mampu melakukan sesuatu ketaatan itu melainkan kamu termasuk di dalam golongan yang tertentu ditentukan oleh Allah (pada hakikatnya). Insya Allah, kamu akan mendapat pertolongan.

Tiada ulasan: