Rahmat
Allah SWT sangat luas dengan mengurniakan puasa Ramadhan kepada umat Islam
sebagai satu jalan untuk mendapat taqwa dalam tempoh yang singkat serta
ganjarannya yang besar dan setelah itu disunatkan pula agar berpuasa enam hari
di bulan Syawal bagi melengkap ganjaran pahala setahun sebagaimana dinyatakan
dalam hadis:
«مَنْ صَامَ رَمَضَانَ ثُمَّ أَتْبَعَهُ سِتًّا مِنْ شَوَّالٍ،
كَانَ كَصِيَامِ الدَّهْرِ»
أخرجه
مسلم في صحيحه من حديث أبي أيوب الأنصاري رضي الله عنه
Maksudnya:
“Sesiapa yang telah berpuasa bulan
Ramadhan kemudian diikutinya dengan puasa enam hari di bulan Syawal maka ia
seumpama puasa sepanjang masa”.
Imam al-Nawawi menyatakan dalam
Syarah Muslim: “Ia adalah dalil yang jelas bagi mazhab Syafii, Ahmad, Daud dan
mereka yang sepakat dengannya tentang sunat puasa enam hari di bulan Syawal”.
Manakala Labib Najib Abdullah pula
menyatakan: “Sunat puasa bulan Sya’aban (ada tafsilnya) dan enam hari di bulan
Syawal itu bagaikan sunnah Qabliah dan Ba’diah pada sembahyang, Allah Lebih
Mengetahuinya”.
Makna: (كان
كصيام الدهر): “Ia seperti
puasa sepanjang masa”.
1-
“Boleh jadi
maknanya bahawa sesiapa yang berpuasa enam hari di bulan Syawal setelah puasa
Ramadhan setiap tahun, ia umpama puasa sepanjang masa sebagai puasa fardu tanpa
gandaannya tetapi kalau puasa enam hari di bulan Syawal itu yang ada kalanya dilaksanakan dan ada
kalanya ditinggalkan maka puasa enam hari setelah puasa Ramadhan pada tahun
tersebut ia umpama puasa setahun dan bagi sesiapa yang tidak berpuasa enam hari
di bulan Syawal ia umpama sepuluh bulan sahaja”. Lihat al-Bijairimi ala
al-Khatib m/s 2682.
2-
“Makna (الدهر) dalam hadis adalah setahun”. Allah Lebih Mengetahui.
Tatkala bulan Ramadhan 29 hari ia
tetap mendapat ganjaran sebagaimana dinyatakan dalam hadis. al-Hafiz Ibn
al-Mulqin menyatakannya dalam Umdah al-Muhtaj m/s 229/5. Lafaz hadisnya:
«صِيَامُ
رَمَضَانَ بِعَشْرِ أَشْهُرٍ، وَصِيَامُ سِتَّةِ أَيَّامٍ بِشَهْرَيْنِ، فَذَلِكَ
صِيَامُ سَنَةٍ» يَعْنِي رَمَضَانَ وَسِتَّةَ أَيَّامٍ بَعْدَهُ
مسند
الروياني عَنْ ثَوْبَانَ رضي الله عنه
Maksudnya:
“Puasa Ramadhan umpama sepuluh bulan dan puasa enam hari
(Syawal) umpama dua bulan iaitu menyamai puasa setahun”.
Dalam hadis ini mengingatkan bahawa
sebulan Ramadhan itu sama ada kurang atau cukup 30 hari, ia umpama sepuluh
bulan. Ia tidak berganda mengikut kiraan hari.
Oleh itu, apabila seseorang itu
berpuasa bulan Ramadhan dan enam hari di bulan Syawal maka untuknya ganjaran
puasa fardu setahun walaupun ia mati sebelum sempurna setahun itu disebabkan
ganjaran pahala dan bukan puasanya. Al-Hafiz Ibn al-Mulqin
Keutamaan Puasa Ramadhan dan Syawal
Sebagaimana yang telah dinyatakan,
jikalau seseorang berpuasa Ramadhan kemudian diikuti dengan puasa enam hari di
bulan Syawal, ia umpama puasa orang yang berpuasa sepanjang masa secara fardu.
Jika ia puasa Ramadhan kemudian diikuti enam hari pada bulan selain Syawal maka
baginya pahala puasa sepanjang masa sebagai sunat dengan tiada gandaan.
Al-Tuhfah m/s 714/3.
Labib Najib Abdullah menyatakan:
Maksud “baginya pahala puasa sepanjang masa sebagai sunat” iaitu puasa enam
hari selain Syawal menyamai dua bulan, berbanding puasa Ramadhan ia mendapat
ganjaran pahala sepuluh bulan secara fardu. Dari itu, ia dapat ganjaran pahala
sebahagian fardu dan sebahagian sunat. Al-Bijairimi fi al-Hasyiah m/s 2683.
Sekiranya seseorang itu berpuasa di
bulan lain dan berpuasa enam hari juga bukan di bulan Syawal seperti puasa
fardu di bulan Zulkaedah dan enam hari di bulan Zulhijjah maka untuk ganjaran
pahala setahun secara sunat.
Begitu juga, jika seseorang bernazar
puasa sebulan dan ia melaksanakan puasa nazar itu dan setelah itu ia berpuasa
enam hari. Adakah ia mendapat ganjaran pahala sepanjang tahun secara fardu?
Jika dilihat pada hadis, pengkhususan ini hanya puasa Ramadhan kerana Ramadhan
wajib mengikut asal syarak berbanding puasa lain. Allah Lebih Mengetahui.
Qadak Puasa Enam Bagi Yang Tidak
Puasa Bulan Syawal
Jika seseorang itu tertinggal puasa
Ramadhan lalu ia puasa pada bulan Syawal, ia juga disunatkan berpuasa enam hari
di bulan Zulqaedah kerana sesiapa yang tertinggal puasa sunat ratib, sunat ia
mengqadakkannya. Al-Tuhfah m/s 714/3.
Hukum Orang Yang Tidak Dapat Puasa
Ramadhan Dan Enam Hari Di Bulan Syawal.
Seseorang yang tidak mampu puasa pada
bulan Ramadhan kerana uzur lalu ia memberi makan kepada tiga puluh enam orang
miskin (bagi menggantikan puasa), adakah ia mendapat ganjaran pahala puasa
sepanjang masa?
Jawab: secara zahirnya ya,
sebagaimana yang dikatakan oleh al-Allamah al-Tarmisi dalam Hasyiahnya m/s 792/5.
“Orang yang puasa Ramadhan kemudian
diikutinya”. Iaitu sama ada puasa sebenar atau secara hukum jika ia berbuka
kerana qadak itu seumpama ia berpuasa. Dari sini kita dapati: Sebagai contoh,
bahawa orang yang tidak dapat puasa Ramadhan dan ia memberi makan sebagai ganti
puasanya lalu ia sembuh pada hari raya lalu ia berpuasa enam hari di bulan
Syawal maka ia mendapat ganjaran pahala sebagaimana dinyatakan dalam hadis
tanpa halangan, mengikut pandangannya sebagaimana yang dikatakan oleh
al-Izzu bin Abdul Salam, sesiapa memberi makan kepada tiga puluh enam orang
maka ia seperti puasa sepanjang masa. Allah Lebih Mengetahui.
Adakah Dapat Keistimewaan Orang Yang
Puasa Enam Dengan Niat Qadak Atau Nazar Atau Lainnya?
Dalam masalah ini ada dua pendapat
dalam mazhab Syafii.
Pertama: Tidak dapat pahala puasa
sunat enam hari di bulan Syawal begitu apa yang ia naitkan. Ini dimuktamatkan
oleh al-Mashudi dan Ba Mukhamah. Iaitu merujuk apa yang dinyatakan oleh
al-Nawawi: “Hendaklah disyaratkan takyin puasa yang ratib seperti puasa hari
Arafah, Asyura, hari-hari putih, enam hari di bulan Syawal dan ia sebagaimana
disyaratkan pada sembahyang sunat rawatib. Iaitu sebagaimana niat sembahyang
Zuhur dan sunatnya, ia dimuktamatkan oleh al-Asnawi.
Kedua: Dapat pahala kerana ia asal
sunat dan ganjaran ketaatannya tetapi bukan sebagaimana pahala yang disebutkan
dalam hadis tersebut. Ini dimuktamatkan sebagaimana dinyatakan oleh al-Khatib:
“Jikalau seseorang itu puasa qadak, nazar atau sebagainya dalam bulan Syawal,
adakah ia dapat pahala sunat atau tidak? Beliau menyatakan: Saya tidak
berpendapat sebagaimana yang dinyatakan, secara zahir dapat pahala tetapi ia
bukan pahala sebagaimana yang disebutkan”.
Dalam Hasyiah al-Bajuri 458/2 : “Dapat
pahala sunat bagi yang puasa qadak atau nazar. Dan dalam al-Syarqawi m/s 412/1:
“Tetapi tidak dapat pahala yang sempurna”.
Al-Allamah Ibn Hajar al-Haitami
mengaitkan hasil pahala pada asalnya iaitu tidak sempurna dengan apa yang ia
niatkan bersama keduanya iaitu sebagai contoh, niat puasa qadak Ramadhan dan
niat puasa sunat enam Syawal. Jika ia niat sebahagian maka hasillah apa yang ia
niatkan dan gugurlah tuntutan ketaatan yang ia tidak niat itu tetapi tanpa mendapat
pahala baginya.
Di sisi al-Allamah al-Ramli: Hasil
pahala ketaatan jika ia tidak berniat selagi ia tidak memisahkan niatnya maka
tiada hasil baginya demikian itu.
Secara jelas al-Said Muhammad bin Abdul
rahman al-Ahdl dalam Umdah al-Mufti wal-Mustafti m/s 204/1 beliau menguatkan
pendapat pertama iatu tidak dapat pahala. Lalu beliau berkata: Yang ditunjukkan
melalui riwayat al-Nasai dan lainnya dengan sanad hasan dan lafaznya:
«صِيَامُ رَمَضَانَ بِعَشْرِ أَشْهُرٍ، وَصِيَامُ سِتَّةِ أَيَّامٍ
بِشَهْرَيْنِ، فَذَلِكَ صِيَامُ سَنَةٍ» يَعْنِي رَمَضَانَ وَسِتَّةَ أَيَّامٍ
بَعْدَهُ
مسند
الروياني عَنْ ثَوْبَانَ رضي الله عنه
Maksudnya:
“Puasa Ramadhan umpama sepuluh bulan dan puasa enam hari
(Syawal) umpama dua bulan iaitu menyamai puasa setahun”.
Oleh itu, sebagaimana yang disebutkan
sebelum ini:
1- 1-Puasa
Ramadhan dan puasa enam Syawal ia adalah seumpama puasa sepanjang masa secara
fardu.
2- 2-Orang yang
luput puasa Ramadhan atau sebahagian hari luput kerana uzur lalu ia puasa pada
bulan Zulqaedah dan enam hari pada bulan lain, ia seperti puasa sepanjang masa
secara sunat sebagaimana akan datang dalam al-Tuhfah.
3- 3-Puasa qadak
Ramadhan dan puasa sunat enam hari dalam bulan Syawal akan hasil baginya pahala
enam hari tetapi tidak sempurna sebagaimana yang dimuktamatkan oleh al-Allamah
Ibn Hajar.
4- 4-Orang yang
ada puasa qadak Ramadhan dan ia berpuasa enam hari di bulan Syawal dengan nait
qadak sahaja maka ia tidak dapat pahala sunat enam hari sebagaimana dimuktamat
oleh al-Allamah Ibn Hajar tetapi hasil pahala puasa sunat enam hari sebagaimana
yang dimuktamatkan oleh al-Allamah al-Ramli. Allah Lebih Mengetahuinya.
Disunatkan Puasa Enam Hari Di Bulan
Syawal Walaupun Luput Puasa Ramadhan Disebabkan Keuzuran Seperti Musafir Atau
Sakit
Kata al-Allamah Ibn Hajar
Rahimahullah: “Adapun orang yang tidak dapat berpuasa Ramadhan walaupun uzur
maka disunatkan baginya berpuasa sebagaimana pendapat awjah tetapi ia tidak
mendapat ganjaran pahala sebagimana yang dinyatakan”. Dalam al-Minhaj al-Qawim
Syarah bi afdhal.
Sekiranya dikatakan: Sesungguhnya
dalam hadis (ثم أتبعه) ia memberi maksud bahawa orang yang buka puasa Ramadhan dan ia
tidak berpuasa. Ia tidak akan dapat ganjaran pahala sebelum ia qadak . Di sini
dijawab dengan wajah:
Pertama:
Diikuti meliputi secara takdir kerana apabila puasa Ramadhan setelah itu ia
juga berlaku sebagaimana sebelumnya secara takdir.
Kedua:
Diikuti meliputi secara takkhir sebagaimana sunat bagi fardu-fardu yang mengikutinya.
Allah Lebih Mengetahui.
Dalam Fath al-Jauwar m/s 228/1: “Ini tidak menafikan apa yang telah
dinyatakan tentang bahawa sunat berpuasa itu adalah makruh berpuasa bagi orang
yang ada qadak puasa Ramadhan. Maksud sunat itu adalah bagi mereka yang tidak dimestikan
qadak, ini disebabkan berdosa meninggalkan puasa Ramadhan. Mudah kata: Ia
membawa dua maksud, makruh kerana melambatkan qadak puasa Ramadhan dan sunat
kerana menghidupkan hari-hari di bulan Syawal dengan puasa enam hari”.
(Menurut mazhab Hanabilah: Tidak boleh puasa
sunat bagi orang yang ada meninggalkan puasa fardu serta tidak sah dan pada
pandangan kedua, harus dan sah sebagaimana yang dinyatakan dalam al-Inshaf oleh
al-Mardawi m/s 350/3. Dalam Baghyah al-Mustarsidin m/s 96/3 dirajihkan oleh Abu
Makhramah, tidak sah puasa enam bagi orang yang kena qadak Ramadhan secara
mutlak)
Haram puasa sunat enam hari ke atas
orang yang tidak puasa Ramadhan tanpa uzur.
Orang yang tidak berpuasa di bulan
Ramadhan tanpa uzur, ia wajib mengqadaknya secara bersegera dan haram ke
atasnya puasa sunat enam hari di bulan Syawal kerana diwajibkan bersegera qadak manakala
puasa sunat ketika itu menafikan kesegeraan qadak itu. Allah Lebih Mengetahui.
Afdhal Bersambung Puasa Enam Dengan
Raya Serta Berturutan
Hasil ganjaran pahala puasa sunat
tanpa berhubung dengan raya sebagaimana hasil puasa tanpa berturutan bahkan secara berpisah dalam semua bulan,
tetapi yang afdhal dilakukan puasa itu bersambung dengan raya serta berturutan
tanpa memisahkannya secara bersegera kerana melakukan amal sholeh berbanding
dengan melambatkannya.
Dalam al-Targhib wal Tarhib oleh
al-Hafiz al-Munziri
«مَنْ صَامَ سِتَّةَ أَيَّامٍ بَعْدَ الْفِطْرِ
مُتَتَابِعَةً، فَكَأَنَّمَا صَامَ السَّنَةَ كلها»
رواية
الطبراني في الأوسط عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ
Maksudnya:
“Sesiapa berpuasa enam hari setelah raya secara berturut-turut,
ia seolah-olah puasa setahun penuh”.
Al-Allahmah Said Ba Isyan dalam
Bisyri al-Karim m/s 447/2
“Yang jelas puasa bersambung dengan
hari raya lebih afdhal berbanding puasa hari-hari putih dan puasa hari-hari
hitam dan jika dilakukan dengan ketiga-tiga sunah itu. Yang demikian itu ada
khilaf yang kuat terutama apabila niat puasa enam Syawal bersama hari-hari
putih dan hitam sebagaimana yang dikatakan sebelum ini berkenaan takyin niat
dari al-Asnawi bahawa tidak dapat pahala.
Benar, bahawa sesetengah ulama
menyatakan makruh puasa bersambung dengan raya kerana menyebabkan orang awam
menyangkanya wajib tetapi ini boleh tolak dengan dua perkara.
Pertama: Orang Islam sekarang tidak
terkeliru tentang wajibnya.
Kedua: Iktikad sunat sebagai wajib
tidak berlaku pada zaman ini”. Allah Lebih Mengetahui.
Puasa Wanita Enam Hari Di Bulan
Syawal Dengan Kehadiran Suaminya
Haram seseorang isteri berpuasa sunat
dengan kehadiran suami tanpa izin daripadanya atau dengan tanpa diketahui
redhanya sebagaimana yang dinyatakan dari perkataan nabi SAW:
لاَ يَحِلُّ لِلْمَرْأَةِ أَنْ تَصُومَ وَزَوْجُهَا شَاهِدٌ إِلَّا
بِإِذْنِهِ.
متفق عليه عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ
Maksudnya:
“Tidak halal bagi seorang isteri berpuasa sedangkan
suami ada bersama melainkan dengan izinnya”. Dan dalam riwayat Abu Daud: “Selain
Ramadhan”.
Tetapi haram tersebut dengan syarat:
1- Suami bukan terhalang setubuh seperti dalam
ihram.
2- Isteri bukan berpenyakit yang menghalangi
suami daripada bersetubuh seperti bertulang atau tersumbat dengan daging.
3- Bukan jenis puasa sunat yang berulang setiap
tahun seperti Arafah, Asyura, enam Syawal.
Kata
al-Allamah Ibn Qasim dalam Hasyiah al-Tuhfah m/s 332/8: “Seperti Arafah dan
Asyura: boleh ia termasuk puasa enam hari di bulan Syawal”.
Dalam
al-Bijairimi ala Syarh al-Manhaj: “Bukan (jenis puasa) yang berulang dalam
tahunan seperti Arafah, Asyura dan enam hari di bulan Syawal maka ia tidak
perlu kepada keizinan suaminya dan jika suami melarangnya maka isteri tidak
boleh berpuasa”.
Maksud
perkataan “hadir”: Suami berada dalam kampung walaupun pada kebiasaannya ia
tiada pada kebanyakan masa pada siangnya berbeza jika suami memang tiada dalam
kampung maka isteri tidak haram berpuasa sunat.
Apabila
suami mengizinkan isteri berpuasa, atau tahu bahawa suami redha ia berpuasa atau
isteri berpuasa sunat yang berulangan secara tahunan kemudian suaminya berhajat
kepada isterinya maka suami itu boleh menyetubuhi isterinya kerana itu hak
suami secara bersegera. Allah Lebih mengetahui.
Membatal
Puasa Sunat
Seseorang
yang berpuasa secara ketaatan walaupun muakkad sekalipun, ia boleh
membatalkannya, sebagaimana yang dinyatakan dalam hadis:
الصَّائِمُ الْمُتَطَوِّعُ أَمِيرُ نَفْسِهِ، إِنْ شَاءَ صَامَ، وَإِنْ
شَاءَ أَفْطَرَ
رواية الطيالسى،
وأحمد، والترمذى، والحاكم، والبيهقى عَنْ أُمِّ هَانِئٍ رضي الله عنها
Maksudnya:
“Orang
yang puasa kerana ketaatan mengikut dirinya sendiri, jika nak dia boleh puasa
dan jika dia nak buka dia boleh buka”.
Adapun
dalam firman Allah SWT:
وَلَا تُبْطِلُوا أَعْمَالَكُمْ -محمد: 33
Maksudnya:
“Jangan
rosakkan amalan kamu”.
Ayat
ini menyatakan berkenaan amalan fardu.
Walaupun
begitu makruh membatalkannya tanpa uzur. Makruh ini menyebabkan tidak mendapat
ganjaran pahala kadar amalan yang telah dilakukan. Ini berbeza jika seseorang
itu membatalkannya kerana uzur seperti makan bersama tetamu (merai tetamu) maka
ia tidak makruh bahkan ia disunatkan berbuka dan diberi ganjaran pahala apa
yang telah lakukan.
Walaupun
begitu, disunatkan orang yang membatalkan puasa sunat itu mengqadakkannya agar
terkeluar dari khilaf orang yang mewajibkan mengqadaknya. Allah Lebih
Mengetahui.
وصلى الله على محمد وآله وصحبه أجمعين والحمد
لله رب العالمين
Tiada ulasan:
Catat Ulasan