Ahad, 26 Februari 2012

Surat Terbuka Buat Kanda

Surat ketujuh:

Percutian

Kekandaku:

Kanda tidak tahukah berapa bilangan hari cuti tahunan yang membolehkan untuk kita meluangkan masa bersama?? Saat-saat cuti itu dapat membantu mencambahkan lagi kecintaan di antara kita…

Saat-saat bagi melupakan rutin harian rasmi, ianya saat-saat yang dinanti-nantikan, saat-saat yang dapat membantu kanda tenggelam dalam erti cinta dan penghargaan.

Tetapi di sini dinda akan berikan beberapa garis panduan pada kanda untuk difikirkan sebelum memulakan percutian:

- anak-anak kita telah berjaya dengan cemerlang, apa kata kalau kita belikan sedikit hadiah sebagai memberi semangat kepada mereka?

- Apa pandangan kanda kalau kita pergi ke Mekah untuk menunaikan ibadat umrah sedangkan ibadat umrah itu ada keistimewaannya tersendiri.

- Apa kata kalau kita buat bajet untuk musafir dari sekarang agar tidak hilang begitu sahaja perbelanjaan kita?

- Dinda cadangkan bagaimana kalau kita bawa bersama peralatan memasak supaya kita dapat makan daripada masakan dengan tangan kita sendiri kerana makanan daripada restoran-restoran kebanyakannya mendatangkan mudharat dari segi kesihatan dan ia juga menjimatkan belanja lagi pun kita sangat perlukan kewangan sebagaimana kanda tahu.

- Ketahuilah kanda, hubungan silaturrahim lebih afdhal daripada kerja… apa kata kalau kita pergi menziarahi ahli keluarga dinda dan ahli keluarga kanda??

- Adakah kanda benarkan dinda belikan hadiah untuk ibubapa dinda dan adik-adik dinda yang kecil?

Terima kasih kepada kanda di atas apa yang berlaku... wahai kanda yang ada kesungguhan dan kemuliaan.

- dinda juga cadangkan agar kita bawa bersama kaset-kaset nasyid untuk kita ambil manfaatnya semasa dalam perjalanan itu.

- kanda tutuplah radio nyanyian yang haram itu, apa yang akan terjadi kalau tiba-tiba malaikat maut datang sekarang ini sedangkan kanda dalam keadaan demikian.

- kita kembali daripada perkelahan kita…

terima kasih kanda di atas percutian ini…

dinda merasa seronok dengan percutian ini…

Tiada ulasan: