Mungkin
kita tertanya-tanya dengan soalan ini. Setelah diteliti didapati tiada dalil
menyatakan bahawa Rasulullah melaungkan azan untuk sembahyang. Juga tidak di
dapati sebab yang jelas tentang perkara ini. Oleh itu, di sini dinyatakan
beberapa sebab dan tafsirannya sebagaimana yang disebutkan oleh para ulama
mengenai kenapa Rasulullah tidak pernah melaungkan azan sepanjang hidup
baginda.
Di kalangan
para ulama menyatakan sebabnya bahawa azan adalah seruan panggilan dan wajib
bagi pendengar menyahutnya secara segera agar tidak termasuk dalam dosa kerana
panggilan Rasulullah wajib disahut dengan segera tanpa ada pilihan sebagaimana
firman Allah:
وَمَا كَانَ
لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ
يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ
فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُبِينًا (36)- الأحزاب: 36
Maksudnya:
Dan
tidaklah harus bagi orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan - apabila
Allah dan RasulNya menetapkan keputusan mengenai sesuatu perkara - (tidaklah
harus mereka) mempunyai hak memilih ketetapan sendiri mengenai urusan mereka. Dan
sesiapa yang tidak taat kepada hukum Allah dan RasulNya maka sesungguhnya ia
telah sesat dengan kesesatan yang jelas nyata.
Oleh itu wajib
menyahut panggilan Rasulullah apabila baginda melaungkan:
Marilah Sembahyang: (حي على
الصلاة)
Marilah menuju kepada kejayaan: (حي على الفلاح)
Seruan
ini jelas dan sesiapa yang mengabaikannya menyebabkan jadi pelaku masiat,
berdosa dan mungkin membawa kepada kekufuran. Lagi pun baginda ada bersabda:
في الحديث الشريف “كلكم
تدخلون الجنه إلا من أبي، قالوا: ومن يأبي يارسول الله ؟ قال: من أطاعني دخل الجنه
ومن عصاني فقد أبي”رواه البخاري
Maksudnya:
Kamu
semua akan masuk syurga melainkan orang yang enggan. Lalu para sahabat
bertanya: Siapa orang yang enggan wahai Rasulullah? Baginda bersabda: Orang yang
mentaatiku pasti ia masuk syurga dan orang yang menderhakaiku nescaya ia
termasuk dalam kalangan orang yang enggan.
Di antara
mereka juga menyatakan:
Baginda
terlalu sibok dalam urusan dakwah yang tidak memberi ruang untuk baginda
melaungkan azan lima waktu dalam sehari semalam dan dalam waktu tertentu secara
tepat. As-Syaukani berkata dalam kitab Nail al-Awtar dalam perbincangan
perbezaan pendapat ulama “yang manakah lebih afdhal, azan atau imam” lalu
beliau berkata: Rasulullah serta Khulafa al-Rashidin dan mereka yang selepasnya
tidak melaungkan azan tetapi mereka hanya menjadi imam sahaja, begitulah juga perjalanan
para fuqaha dan ulama.
Ada
juga menyatakan:
Rasulullah
diutuskan sebagai pendakwah menyeru manusia. Sekiranya baginda melaungkan azan
dan menyebutkan kalimah: (أشهد أن محمدا رسول الله) dan menyebut pula: (حي
علي الصلاه حي علي الفلاح) menjadikan seolah-olah baginda menyeru
kepada diri sendiri. Dalam perkara ini, tidak dibenarkan dalam hak kemuliaan
baginda, yang mana bagindalah makhluk paling mulia.
Ada
juga menyatakan:
Muazzin
adalah orang kepercayaan kerana manusia mengikuti mereka dan ikuti perjalanan
azannya di serata pelosok dunia. Jikalau baginda azan, menyebabkan baginda
terus melaungkan azan secara berterusan sedangkan baginda banyak lagi urusan
lain dalam masalah dakwah dan masalah urusan orang Islam.
Ada
juga menyatakan:
Apabila
baginda melaungkan: (أشهد أن محمدا رسول الله) seolah-olah di sana ada nabi yang lain
selain daripada baginda dalam zaman baginda atau zaman selepas baginda. Sedangkan
azan termasuk dalam amanah dan baginda tidak
dilarang mewakilkan kepada para sahabatnya agar menjalankan bersama-sama
baginda. Sebagaimana disebutkan dalam hadis riwayat Ahmad dan Tarmizi iaitu:
“الإمام ضامن والمؤذن أمين”
Maksudnya:
Imam
itu bertanggungjawab dan muazzin itu kepercayaan.
Kesimpulan:
Ada
banyak sebab yang menyebabkan Rasulullah tidak melaungkan azan. Mungkin tidak ada
satu sebab pun dan mungkin juga sebab-sebab ini yang menyebabkan Rasulullah
tidak melaungkan azan dan membiarkan para sahabat melakukannya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan